1.11.2016

Ainutlaatuinen ja aito

Miten mulla tulee nyt tuosta Lumenen uuden Beauty Born of Light-tuotesarjan esittelytekstistä vähän hyytävä olo, jotenkin vahvat persuvibat? Piti oikein kaivaa paperinkeräyksestä sunnuntain Hesari ja sen etusivu uudestaan esiin ja katsoa mikä mua jäi vaivaamaan.

Teksti menee näin:

"Tämä on sinulle, suomalainen nainen. Mikä tekee sinusta ainutlaatuisen? Onko se luontainen vaatimattomuutesi? Vai onko se tapa, jolla suhtaudut naiseuteesi? Vaiko suhteesi luontoon? Tai se, että sinä voit lähteä Suomesta, mutta Suomi ei koskaan lähde sinusta? Entäpä aitoutesi, onko siinä vastaus? Vaiko kaikkea tuota - ja sisältäsi kumpuavaa voimaa ja itsenäisyyttä. Se tekee sinusta sinut, meistä suomalaisista naisista meidät. Tasa-arvoisia, mutta erilaisia - ainutlaatuisia yhtä kaikki."

(Teksti poimittu Lumene Beauty Born of Light -ilmoituksesta, HS 30.10.2016.)

Blogia pidempään lukeneet tietävät, että minähän olen yksi maailman uskollisimpia Lumenen pikku sotureita, joten mistään kaunasta tässä ei ole kysymys. Mutta ihan oikeesti.

Luontainen vaatimattomuus? Ei koske meikää (katso kohta 18). Enkä edes tunne yhtäkään vaatimatonta suomalaista. Monta, jotka esittävät vaatimatonta kyllä, mutta heistäkin jokainen puhuu mielummin itsestään ja saavutuksistaan kuin kuuntelee muita. Sellainen on ihminen.

Suhtautuminen omaan naiseuteeni riippuu päivästä. Saatana. Suhteeni luontoon taas, voi, se on monimutkainen. Tai monimutkainen ja monimutkainen, sanotaan nyt suoraan että en ole kyllä tippaakaan luontoihminen.

Ainutlaatuinen ja aito, molemmat aika jänniä määreitä. Me olemme aitoja, te muut olette... epäaitoja?

Minusta ei ainakaan valitettavasti kumpua voimaa ja itsenäisyyttä vaan tasaista, voimatonta marinaa, jonka koen itse asiassa muuten hyvin suomalaiseksi piirteeksi. Myönnän, se ei kyllä sopisi markkinointitarkoituksiin.

Suomi, joka ei koskaan lähde minusta kuulostaa pelottavalta, se kuulostaa joltain tahralta. Olin kuukauden, siis vain neljä viikkoa, poissa. Silti yritän sammuttaa valokatkaisimet edelleen ylöspäin, kuten Kreikassa, hämmästelen suureen ääneen vedenpainetta suihkussa (ja sitä että vesi on lämmintä) ja luen katukylttejä mielessäni vahingossa kreikkalaisella aksentilla. Ihminen on niin liikuttavan sopeutuvainen.

Minua ahdistaa, että minusta maalataan kuvaa vaatimattomana kesäyönvaloa ja koivunmahlaa tihkuvana saunanraikkaana, olkitukkaisena luonnonlapsena, jonka aito nauru helähtelee kylkiluista asti kuin käen kukunta mustikkametsässä. Tekee välittömästi mieli laittaa lisää mustaa silmiin ja mennä röökille ja ranskiksille johonkin punaisella sametilla sisustettuun bistroon. Siis vaikka en edes polta.

Ja hei tasa-arvoisia? Edelleen aivan liian kaukana siitä, valitettavasti. Toistamalla tätä valheellista mantraa emme koskaan tule pääsemään eteenpäin.

Jos jotain reissuilla oppii, niin sen, että me kaikki ihmiset olemme loppujen lopuksi tosi samanlaisia, emme erilaisia ollenkaan. Jotkut vain osaavat istua kahviloissa pulisemassa kovempaa ja kauemmin.

Mitä enemmän asiaa ajattelen, niin parhaiten määreitä ainutlaatuisesta suomalaisesta Lumene-naisesta vastaa muuten ainutlaatuinen Ali Jahangiri!

28 kommenttia:

  1. Lumenen mainosteksti tuntuu lähinnä (suomalaisten) naisten älykkyyden aliarvioimiselta! Eikös ne aiemmin luoneet tarinaa suomalaisten luonnonainesten erinomaisuudesta, pysyttelisivät siinä. Onkohan tästä eri markkina- ja kielialueille muuten omat versionsa?
    Ei tietysti pitäis olla näin kriittinen, mutta eikös tällainen negatiivisuus ja arvostelu ole ainutlaatuisen suomalaista (vastaus: ei ole, sekin on universaalia)...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sitä mäkin ihmettelen, miksei kerrota tuotteista ja niiden raaka-aineista? Ja Lumenesta, joka ON kyvykäs yritys, jonka tuotteita tykkään käyttää. Mikä hemmetin juttu tää nyt on... Mä en ajatellut tätä (enkä sun kommenttia) kritiikiksi, tämä on vain jotenkin ihan tosi kummallista tässä ajassa, tässä maailmassa. Myöskään kahden tyttären äitinä yksikään tavoitteistani ei ole kasvattaa vaatimattomia naisia.

      Poista
  2. Loistoteksti Annukkainen! Nauroin ääneen röökiä ja ranskiksia. Ei, emme halua kasvattaa vaatimattomia naisia. Ja ei, meillä ei ole täällä edelleenkään tasa-arvoa. Pus. Ihanaa, kun tulit takaisin!

    VastaaPoista
  3. Jooh, tässä nyt taas pidetään kuluttajaa tyhmänä ja yritetään ostaa hänet typerillä ja itseasiassa psykologisesti ikävästi manipuoloivilla sanankäänteillä. Luontainen vaatimattomuutesi- lue:tiedämme, että sulla on paska itsetuntoa koska olet a) suomalainen b) nainen, ja annamme tässä ymmärtää, mukamas, että saat olla juuri sellainen kuin olet, se sopii meille oikein hyvin, että ajattelet niin ja käytät vuodesta toiseen sitä ah niin arkista ja kanssasi vaatimatonta Lumenea, sillä ethän osaa edes kuvitella itseäsi Guerlainin hyllyn eteen seisomaan, jätetään se niille viehkeille pariisittarille sillä usko pois Suomi ei tule koskaan lähtemään sinusta------------- Mutta tätähän nää kauneusbrändit tekee, ei myy meille tuotteitaan positiivisilla mielikuvilla, vaan muka positiivisilla, joiden piiloviesti itseasiaasa on että olet paska. Klassinen esimerkki: "You're worth it!" joka itseasiaasahan sanoo, että sekin mahdollisuus on olemassa, että et olisi jonkun kosmetiikkatuotteen arvoinen. Kun oikeasti terveempi tapa olisi miettiä käytänkö tuotteita, jotka ovat minun arvoisiani.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vai eikö tässä vain ole ajateltu miten monenlaisia me suomalaiset naiset VARSINKIN nykyään olemme, miksi mä näen mielessäni vaan koko ajan Laura Huhtasaaren vienon hymyn kun mä luen tota mainosta?

      Poista
  4. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  5. Ah, mulle tuli heti mielikuva sellaisesta vähän käheä-äänisestä naisesta, joka polttelee häpeämättömästi sikaria siellä bistron sohvalla ja heiluttelee whisky-lasia jossa helskyy jäät.

    VastaaPoista
  6. Apua mikä mainosteksti!!! Tuosta tuli enemmänkin sellainen olo, että suomalainen nainen on naivi imbesilli, siis ainakin jos hän nielee tämän tekstin.
    Ja tietääkseni näitä rasvoja myydään -tai ainakin yritetään- kovaa vauhtia myös Japanissa- sama rasva, eri teksti? Vaiko sama teksti, hmmm.
    Mulla on käytössä Lumene-päivävoide. Pitkään kesti, että jotenkin suostuin ostamaan Lumenea. Johtunee kai just siitä supisuomalaisvaaleaverikkösaunanraikas-imagosta. Eikä ne purnukatkaan oikein ole miellyttäneet.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä siis on käyttänyt Lumenea aina, mulla ei oo ennen tökkinyt mikään. Mutta tää teksti oli jotain käsittämätöntä. Onneksi te muutkin näette saman. Toisaalta ihmeen vähän tähän on reagoitu laajemmin, olisin luullut, että joku muukin tyrmistyy...

      Poista
    2. Toivon, ettei siihen ole enempää reagoitu, koska peruslähtökohtaisesti kukaan ei lue mainoksia eikä usko niiden sisältöön! En minäkään ollut mainokseen kiinnittänyt huomiota ennen kuin toit sen esiin. En tosin kuulu kohderyhmään - olen useina vuosikymmeninä kokeillut Lumenen tuotteita ja useimmiten pettynyt tai saanut allergisen reaktion, joten kokeiluhalutkin ovat huvenneet. Nyt meni loputkin, kun en halua mitään leijonariipusnationalistien rasvoja ostaa...

      Poista
    3. Mä en usko että luovun Lumenen suosikeistani tämän takia, mutta mun oli kyllä ihan pakko tähän reagoida tän postauksen verran. Ehkä sitten luen mainoksia eri tavalla (tai ylipäätänsä luen!), koska itsekin kirjoitan mainostekstejä?

      Poista
    4. Heh. Mäkin olen väsännyt markkinointitekstejä enkä todellakaan ole kaikesta kirjoittamastani ylpeä (koskee kyllä muitakin kuin mainostekstejäni)...

      Poista
  7. Kaikki tarvittava sanottiin jo edellä ja yhdyn niihin. Kauheeta. Feministi minussa nostaa toista kulmakarvaansa ja kaivaa sitä stendaria esiin..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, kulmakarvat sai raapia hiusrajasta alas ensimmäisen lukukerran jälkeen! :D

      Poista
  8. Tässä on niin hyvät kommentit, että arvelin olevan hyväksi myös Lumenen johdossa huomioida. Aattelin laittaa suoraan toimitusjohtajalle tiedoksi, mutta nooh ällisseuraavaa: Lumene Oy, toimitusjohtaja Dallemagne Michel Pierre Georges Ghislain. Ei olisi tainnut mennä viestiketju perille.

    "
    20.8.2013 15:54
    Susanna Takkunen syrjään Valion markkinointijohdosta" No nyt on Lumenella markkinointijohtajana.
    t. Elenna

    VastaaPoista
  9. http://www.kauppalehti.fi/uutiset/lumenen-johtoon-unileverin-mies/EesB5wY9
    Ja sorry Susanna http://www.marmai.fi/uutiset/susanna-takkunen-syrjaan-valion-markkinointijohdosta-6288729

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eli näkemys on ulkomaisen miehen näkemys suomalaisesta naisesta? :) Jostain 50-luvulta? :D Ja joo, eihän hän toki tekstejä itse kirjoita, mutta henki?

      Poista
  10. Anna kiitos, aivan loistava kirjoitus! Samoin ovat kaikki kommentit �� Tekstin sisällön lisäksi itseäni ärsyttää suunnattomasti se, että horistaan valosta ihan konseptin otsikkotasolla, että tämä on nyt beauty born of light. Samaan aikaan nuo tyttökuvat ovat mollivoittoisia, alakuloisia ja vaatimattomia. Missä on ilo, valo ja voima tai säteilevä katsekontakti? Vaikuttaa siltä että joku raasu on joutunut raapimaan (ehkä vastentahtoisesti) tekstin kasaan ja toisaalla on puuhattu kuvauksia. Minä en ainakaan halua näyttää tuollaiselta murheelliselta toipilaalta, toivon ja uskon että tuotteet pystyvät parempaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, hyvin sanottu, semmoinen valoisa ilo tosiaan puuttuu kokonaan! Ei kuitenkaan hei haukuta mallin ulkonäköä jooko, se ei ole reilua.

      Poista
    2. Kauas on Lumene ajautunut suomalaisen naisen mielenmaisemasta. Jospa ajatus ei olekaan miellyttää suomalaista naista, vaan lähteä merta edemmäs kalaan. Sieltähän toimitusjohtakin on kalastettu. Mistähän lie kummunnut ajatus että suomalainen nainen haluaa olla aneeminen kuikelo?

      Poista
  11. Kauas on Lumene ajautunut suomalaisen naisen mielenmaisemasta. Ehkäpä ajatuksena ei olekaan enää miellyttää suomalaista naista vaan ollaan menossa merta edemmäs kalaan... Mitäpä muuta voikaan odottaa jos toimitusjohtajakin on sieltä kalastettu!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No eikö olekin, minusta tämä on nyt kummallisen kaukana tästä ajasta, voisin kuvitella että joskus 50-luvulla olisi luonnehdittu naista näin? PS-taustaisen ajatuspajan uudessa "Epäneutraalissa sukupuolikirjassa" surraan sitä että nykynainen ei enää ilmennä perinaisellisia hyveitä, nämäkö ovat ne hyveet?

      Minusta toimitusjohtaja voi olla mistä vain, tottakai, mutta naiskuvan soisi olevan tätä päivää.

      Poista
    2. Hyvin sanottu, tässä ajassa luulisi vielä mainostajienkin olevan erityisen "kieli keskellä suuta" ettei pääse tulemaan negatiivisia mieliyhtymiä. Joskus ollaan ehkä liian sisällä omassa visiossaan eikä pystytä samaistumaan kuluttajan ajatusmaailmaan.

      Poista
    3. Lumene myös haastaa bloggari-yhteistyökumppaneitaan kysymään lukijoiltaan mitä on SUOMALAINEN kauneus, miksi se ei vain voi olla "mitä kauneus teille merkitsee" tai jotain? Vastaukset maalaavat kuvaa, joka sulkee aika lailla kaikki paitsi elovenatytöt pois. Ajatelkaa, tässä ajassa. Ja tietenkään kukaan ei pahalla, sitä en usko hetkeäkään enkä syytä ketään mistään, tämä vain kylmää mua jotenkin juuri nyt! Esimerkki:
      http://www.lily.fi/blogit/lilous-crush/valoa-ja-aitoa-kauneutta-osallistu-lumenen-uutuustuotteiden-arvontaan

      Poista
  12. Hei vielä! Pahoitteluni, minun ei suinkaan ollut tarkoitus haukkua mallin ulkonäköä. Ei herttinen, Suvi Riggs on todella upea nainen mutta mielestäni fiilis kuvissa on kovin alakuloinen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei hätää, en ajatellutkaan että oli tarkoituksesi! Suvi on upea! Kiitos kun kommentoit!

      Poista

"Talk to me Harry Winston, tell me all about it!"