10.4.2014

Kirjatoukan menovinkit


Sandra Kantasen näyttely "Maisemia ja yöperhosia" Korjaamo Galleriassa 17.4.-11.5.2014. Kirjatoukka menee, mene sinäkin.

“Uusimmat teokseni Maisemia ja yöperhosia näyttelyssä ovat syntyneet muutamien vuosien aikana. Maisemat olen kuvannut pääasiassa Kroatiassa, mutta mukaan mahtuu kuvia myös Kiinasta. Pienet yöperhoset olen kuvannut vuosia sitten residenssissä Japanissa.
Olen hidas taiteilija, tai valokuvani kypsyvät hitaasti valmiiksi teoksiksi. Kuvattu negatiivi on minulle raakamateriaalia, josta hissukseen kypsyy teos, kun olen sitä useita vuosia tuijotellut. Monesti teen kuvasta useita versioita, joskus onnistuu heti joskus ei tule mitään.
Yöperhoset keräsin talteen suuren studioikkunamme alta Japanin Aomorissa jonne ne illalla tulivat valon houkuttelemina. Aamulla ne olivat kuolleet ja vein ne skannattavaksi. En tiennyt miten voisin niitä käyttää, mutta nyt niille löytyi muoto muiden maisemien rinnalla. Skannerin luonnoton valo ja sen tuottama terävyys kiehtoivat minua.
Maisemat ovat osa sarjaa, jota olen työstänyt ensimmäisestä Kiinan vierailustani lähtien vuonna 2000. Olen eri tavoin yhdistänyt maalausta ja valokuvaa. Teoksiin syntyy uusia tasoja, vaikka etsin aina “samaa kuvaa”. Liu’un syvemmälle itse tekemisen prosessiin ja kauemmas tästä maailmasta.”

- Sandra Kantanen

Lainaus täältä.

2 kommenttia:

"Talk to me Harry Winston, tell me all about it!"