9.1.2012

Hopperista päästiinkin Chagalliin


Nyt kun Mine tuli maininneeksi Chagallin, kommenttina väreja vilisevään postaukseeni tältä aamulta, niin ajattelin muistuttaa, että Nizzassahan on Musée National Marc Chagall, jonka puutarhassa (Mine, kuulolla?) kasvaa Chagallin omasta toivomuksesta valkoisia ja sinisiä kukkia, sekä sypressejä ja oliivipuita. Sininen piiskumainen hujoppi, nimeltä "Agapanthes" kukoistaa kuulemma kaikessa sinisyydessään juuri Chagallin syntymäpäivän aikaan. Vaan mikä onkaan tuo - Monet'nkin usein maalaama - kasvi suomeksi?

En ole (vielä!) käynyt kyseisessä museossa. Jos olisin, meillä olisi varmaan hiukan parempaa kuvamateriaalia. Nämä ovat museon sivuilta.

Marc Chagall kuoli taiteilijakylä Saint-Paul De Vence'ssa, Nizzan yläpuolella, lähes 100-vuotiaana. Siellä Kirjatoukka on sentään käynyt (ja syönyt Colombe d'Orissa!). Jos jossain on pakko kuolla, niin Saint-Paul de Vence ei kyllä ole ollenkaan huonompi paikka siihen hommaan.

4 kommenttia:

  1. EIKÄ! Minä ajoin Nizzan ohitse viime huhtikuussa enkä tiennyt tästä mitään. Miksi et kertonut aikaisemmin? Ehkä siksi, että silloin en tiennyt Kirjatoukastanikaan mitään...

    Ensi kerralla, jos sellainen joskus tulee. Niin ja tiedät senkin mitä ajattelen syntymäpäiväsi vietosta. Joten nyt vain muistutin:).

    VastaaPoista
  2. Ha ha Mine, minä olen onnistunut siis tekemään itseni tarpeelliseksi :) Parempi myöhään kuin ei milloinkaan! Mun suosikkini kyllä niillä nurkin on Fondation Maeght, mä olisin halunnut itkeä siellä vähän, mutten ehtinyt, kun olimme liian tiukalla aikataululla liikkeellä. Siitä mun pitääkin blogata...
    Ja kyllä, mä olen miettinyt Istanbulia ihan tosi tosi paljon :)

    VastaaPoista
  3. Chagallin rakastama kukka, Agapanthus on suomeksi sinisarja. Kukkaa kutsutaan myös Afrikan tähdeksi ja se on myös rakkauden kukka!Tutustuin agapanthukseen linnanjuhlissa, jossa taitava floristi kertoi minulle kukan tarinan. Sinisarja ja valkoinen flamingokukka tanssivat kauniisti linnassa!

    t. Pia-Maria, joka katsoi Moliére-leffan eilen FST5:ltä bebe-leivosten ja aleksanteri-leivosten kera...hieno ranskalainen filmi!

    VastaaPoista
  4. Ihanaa Pia-Maria, kiitos tiedosta! Afrikan tähti, rakkauden kukka... miten mieltä kiehtovaa!
    Mutta Moliéren missasin vallan, en huomannutkaan, että oli tulossa. Iltapalasi/ leffaevääsi kuulostaa taivaalliselta :)

    VastaaPoista

"Talk to me Harry Winston, tell me all about it!"