16.1.2014

Taidetta kaikille, varsinkin Kirjatoukalle!

No mä olen taas vähän miettinyt. Guggenheimia, tällä kertaa.

Kun uutinen Guggenheimin mahdollisesta Suomeen rantautumisesta ensi kerran pomppasi kaikkien huulille, kirjoitin Helsingin kaupunginjohtajalle sähköpostia. Kirjoitin, että ihan tosi kiva, mutta Hanko olisi paljon parempi paikka. Mitä ne nyt Helsinkiä ja Bilbaoa vertailee, kelatkaa nyt:

Bilbao oli perinteistä teollisuutta menettänyt, työttömyyden kourissa kärvisteleva satamakaupunki, joka oli kipeästi jonkin uuden aallon tarpeessa. Kuulostaako tutulta?

Jussi Pajunen vastasi kohteliaasti, että paras voittakoon :)

Pysytään nyt kuitenkin pitkin hampain Helsingissä. Uskon museoiden vetovoimaan (arkkitehtuuri, taide), taloudellisiin ja työllistäviin vaikutuksiin. Minusta uusi tontti on mainio, ja odotan innolla arkkitehtikilpailun satoa. Jaksan kyllä olla ällistynyt sekoilusta hankkeen ympärillä. Miten voi tuon luokan toimijoilla olla viestintä noin irti lapasesta? Raha-asiat vielä sitten toki erikseen.

Mulla on nyt yksi tyhmä kysymys ("It's my party and I cry if I want to") : Miksi ei - jos rahaa on mahdollista nyt käyttää kulttuuriin ja taiteeseen- Kiasmaan, joka on uudehko, sopivasti säpisevää keskustelua aiheuttanut arkkitehtonisesti kiinnostava museo hyvällä paikalla, hankita huippukovia nykytaidenäyttelyitä, ja kasvateta matkailijavirtaa ja koko kaupungin kiinnostavuutta sitä kautta? Mitä uusi rakennus ja G-brändi itsessään antaa? (Paitsi mahdollisesti vetävän wow-vierailukohteen, edellyttäen, että rakennus sellaista edustaa, ja jossa sisällöllä ei olekaan oikeastaan merkitystä. Myönnän, että hingun itsekin Bilbaoon juuri Gehryn tähden)?
Voisimmeko myös satsata Ateneumiin, Tennariin, Meilahteen?

Mä tykkään Kiasmasta, rakennuksena, oikein kovastikin, mutta en ole käynyt siellä ikuisuuksiin... Jotenkin se ei nyt vain vedä. En ole edes perillä mitä näyttelyitä siellä on ollut ja on. Miksen? MIKSI EN? Kun kuitenkin olen niin ilmiselvää kohderyhmää? Ja mulla on herätyskellot ja kaikki?

Kiasma nousuun! (Webbisivuillakin on muuten hei suuri merkitys.)

Kuvassa ei ole Guggenheim, ei Kiasma, vaan New Museum, New York. Uuuuupea!
(Kuva: Dean Kaufman/ New Museum)


Bilbaon menestystarinan taustoista voit lukea Suomen Kuvalehden artikkelista, joka tosin on Suomea koskevilta osuuksiltaan jo vanhaa tietoa.

17 kommenttia:

  1. Kröhöm...arvaa kuka asui 10 päivää viereisessä korttelissa ja oli joka päivä menossa sisään muttei EHTINYT ?!?!?!?!
    ...anteeks...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Senkin! No mun pitää sitten syksymmällä mennä sunkin puolesta ;)

      Poista
    2. Mä lupaan ens jouluna kans... ;) Jipii, lähdössä Omenan poimitaan siis ? Ja kaikki vinkit otetaan vastaan, nam!

      Poista
    3. Jos kaikki menee hyvin niin näin saattaapi olla ;)

      Poista
  2. Oih, onneksi löysin tänne asti. P´talon Sanna vinkkasi, ja minähän menen minne Sanna käskee. Kiitos jes.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oih, aarre! Viihdy ja nauti ;)
      Kirjatoukka, nyt sait hyvää seuraa!

      Poista
    2. JAAAAAAANA! Onneksi löysit tiesi tänne (kiitos Sanna!), sillä nythän minä löysin SINUN blogisi. Valoa! Värejä! Lämpöä! Tuo pöytä, safariteltat vaatteiden kankaat... Jee!

      Poista
    3. Ahhahhaaaa! Match made by Turku :) Viihtykää molemmat!

      Poista
  3. http://www.ts.fi/mielipiteet/kolumnit/583702/Silta+maailmalle

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No tässä Osmon kirjoituksessa on nyt oikeastaan hyvin esillä ne pointit, miksi mä olen innosta kiljuneesta hankkeen kannattajasta liukunut kyselijöiden leiriin. On niin nolo suomalainen keskustelukulttuurin puutteen ilmenemismuoto vasta-argumentoida leimaamalla kyselijät (ja vastustajat) kommenteilla "noitavainosta", "impivaaralaisuudesta" ja "hysteerisestä vastustuksesta". Kamoon Osmo.
      Mä jään vieläkin odottamaan vastauksia. Kiasmanhna piti olla kaikkea tätä, se Silta?

      Mutta vielä Guggenheimin plussat, ettei kenellekään jää paha mieli:
      - Sijainti - kyllä, aion ehdottomasti omia museon aulabaarin Helsingin olohuoneekseni!
      - Rakennus - odotan siltä paljon, toivottavasti ehdotukset ovat tosi rohkeita!
      - Taide - Guggenheimin kokoelmista riittää ammennettavaa
      - Brändi - onhan se vetävä, ei käy kieltäminen! Jos tässä onkin vastaus mun kysymykseen? G vetää väkeä niin paljon, että muutkin museot ja taidelaitokset (puhumattakaan kaupasta ja palveluista) hyötyvät siitä merkittävästi ja pystyvät siten nousemaan omilla kentillään?
      - Uusi museokauppa <3 - Mä rakastan museokauppoja <3 <3 <3 Usein niin paljon, ettei siihen kylkeen edes tarvitsisi mitään museota ;)

      Poista
  4. Brändistähän Guggenheimissa onkin kysymys. Sen vetovoimasta. Ja eihän Guggenheimin brändi voi olla noin vetovoimainen ilman sisältöä. Onko Kiasmalla vetovoimaa tai vahvaa brändiä meidän maan rajojen ulkopuolella ja ovatko he edes yrittäneet rakentaa itselleen sellaista? Ja joo, jos G tulee, niin luulen, että se tuo aivan uudenlaisen säpinän noille kulmille ja myös muille taidemuseoille, jotka pystyvät tuottamaan kiinnostavia näyttelyitä.
    Ja sitten vielä tohon kohuttuun tukeen. Olen ihmetellyt, miksei kukaan lähtenyt keskustelemaan siitä olisiko tässä ollut mieletön paikka viedä Suomen puuteollisuutta ja puurakentamista maailmalle. Kyseinen G brändihän on, niin kuin tässä on jo todettu, maailmanlaajuisesti TUNNETTU! Toisaalta nyt, kun vetivät hakemuksensa pois, arkkitehdeillä vapaammat kädet, mikä sekin hyvä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä olen sen kannalla, että arkkitehdeillä on vapaat kädet, ei pakkosidoksia puurakentamiseen! Supermielenkiintoista seurata koko tätä showta, toivottavasti menestyksekkääseen loppuun asti! Kiitos Virpi kun jaksoit jauhaa mun kanssa <3

      Poista
  5. Kylläpäs Kirjatoukka ottaa täällä nyt rohkeasti ja hienosti kantaa, ja herättelee keskustelua. Tykkään!

    Minä olen seurannut tätä julkista kalapaliikkia sivusta ja mieleni vaihtuu näemmä liukuvasti. En siis oikein nyt tiedä, mikä on harvinaista, pysyvää kantaani asiaan. Mutta kaikki nuo mitä sinä esitit ylläolevissa kommenteissa ja tekstissä, voisin myös allekirjoittaa. Jotenkin ajattelen tuolla tapaa, mutta sinä saat ne kirjoitettuun muotoon näppärästi.

    Ja mitä Kiasmaan tulee, niin käyn siellä odottamassa bussia (Tampereelle päin lähtee siitä edestä) ja ostamassa muutaman postikortin. Jostain kumman syystä mua ei kiinnosta ne näyttelyt siellä, ja toisekseen Kiasman näyttelymainonta ei tunnu tavoittavan minua. En näe niitä, johtuuko siksi että ne ovat olleet kiinnostamattomia. Ihan avaamisen jälkeen kävin siellä pari kertaa, mutta nekin siksi kun vein sinne oppilaitani. Muistan, ettei oikein napannut itse näyttelyt. Mutta myönnettäköön sekin, etten ole varsinaisesti nykytaiteen ystävä, mutta sitäkään en voi yleistää noin vain. Sen sijaan Kiasman alkuaikoina ravintola oli kuhiseva kohtaamispaikka, mutta nyt sen olemus on lässähtänyt, jäänyt kuin päivittämättä.
    Että ihan mieluusti kokeilisin minäkin G:n kahvilaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Liivia kannustuksesta, nyt on alkanut tuntua siltä, että haluasin rohkeammin tuoda mielipiteitäni ja ajatuksiani esiin, senkin uhalla, että osoittaudun pöljäksi :) Miksi oman mielipiteen ilmaiseminen on minulle niin vaikeaa? Olen (ollut?) välillä kiusallisuuteen asti diplomaatti.

      Kiasman pitäisi olla niin kova, että olisi yhdentekevää olisiko asiakas nykytaiteen ystävä vai ei. Näyttelyiden pitäisi imaista! Ja tietysti ensin pitäisi tietää, mitä näytteillä on. Jaan tunteesi, Kiasma ei tavoita minua.

      Treffataan sitten Guggenheimissa kaffella ;)

      Poista
  6. Loistavaa pohdiskelua Kirjatoukka! Olen täysin samaa mieltä Kiasman tilanteesta. Olen myös täydellisesti kohderyhmää mutta eivät ole näyttelyt minua tavoittaneet. Enkä sitäpaitsi ole edes HUOMANNUT tätä puutetta ennen kuin kerroit sen! Miksi nykytaiteen museo vaikuttaa jämähtäneeltä? Se adjektiivi kuuluu mielummin Ateneumille..

    t. Essi

    VastaaPoista

"Talk to me Harry Winston, tell me all about it!"